"Any colour - so long as it's Chocolate"

Monday, April 18, 2011

John Cadbury: Idealis Cokelat

John Cadbury: Perintis legasi Cadbury
Tiada satu tokoh dunia pun yang memperjuangkan kebaikan cokelat sehebat John Cadbury (1801 - 1889). Beliau adalah seorang idealis di zaman revolusi industri di Britain yang percaya cokelat adalah penawar segala masalah hidup. Ketika itu walaupun Britain maju dalam industri pembuatan namun masalah kemiskinan dan sosial amat berleluasa.

Iklan Pertama Cadbury
John Cadbury seorang peniaga runcit dari golongan bangsawan di Birmingham dengan lantang mengemukakan idea bahawa semua masalah keruntuhan moral dan pengangguran tersebut berpunca daripada arak! Oleh itu beliau mencadangkan alternatif arak kepada masyarakat Britain iaitu; Cokelat. Beliau percaya cokelat yang menyegarkan dan menyihatkan dapat menangani kealpaan akibat arak.


Menerusi kilang cokelat yang diusahakannya pada 1831 beliau mula mempromosikan minuman cokelat dan koko panas. Produk minuman cokelat tersebut mendapat sambutan menggalakkan. Kilang yang lebih besar dibina di Birmingham pada 1847. Hasilnya muncul produk cokelat bar yang kini sangat sinonim dengan Cadbury.
Cokelat Cadbury terawal
Masyarakat Birmingham England sangat mengagungkan legasi John Cadbury. Tahukah anda bahawa sehingga kini satu-satunya negeri di Eropah yang mengharamkan penjualan arak adalah di Birmingham! 

Kini ketika menjamah cokelat Cadbury kita boleh renungi idea murni yang dicetuskan oleh John Cadbury. Suddenly my Cadbury bar taste so good...

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...