"Any colour - so long as it's Chocolate"

Wednesday, April 20, 2011

Takziah Boss Ferrero Roche

Pietro Ferrero (1963- 2011) Senyuman semanis Ferrero Roche
Pada 1942 legasi syarikat Ferrero Group diasaskan oleh Pietro Ferrero dengan pembinaan kilang membuat kacang hazelnut yang diselaputi koko. Ia dikenali sebagai 'Ferrero Roche'. Setelah lebih setengah abad nama 'Ferrero Roche' begitu gah sebagai cokelat yang berprestig, klasik dan anggun.

Tahukah anda Ferrero Group juga adalah pengeluar jenama cokelat Nutella, Kinder Bueno dan Tic Tac. Kini Ferrero Group diterajui oleh cucu pengasasnya yang juga mempunyai nama yang sama iaitu Pietro Ferrero. Beliau dilahirkan di Turin pada 1963. 

Pada 1992 beliau mewarisi peniagaan keluarga Ferrreo dan menjadi Presiden Ferrero Group pada 2007 yang menguruskan 18 kilang dengan 21,000 pekerja di serata dunia. Bapa kepada 3 anak ini sangat disayangi oleh rakyat Itali kerana ketokohan dan kejayaannya mengendali empayar tradisi manisan itali kepada dunia.

Tanggal 18 April 2011 iaitu pada Isnin lepas dunia menangisi pemergian selamanya tokoh empayar Ferrero Roche ini. Pietro Ferrero meninggal dunia secara mengejut ketika menunggang basikal akibat serangan jantung pada usia 47 tahun.   

Akhbar Itali meratapi pemergian Pietro Ferrero dengan bingkisan berikut:-

"Mr Ferrero was just 47-years old, a fit, successful, widely liked and respected family man with three young children. He stood to be even richer than the mogul leading Italy, but unlike Silvio Berlusconi, was not thriving and creating rancour. He was a sort of an anti-Berlusconi who led by example – and died young and on his beloved bicycle, Italy's leisure tool of choice."

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...