"Any colour - so long as it's Chocolate"

Monday, February 21, 2011

My Choc Muffins

Dalam kesibukan aktiviti harian kita pasti tertanya apakah kaedah penyediaan  manisan/ desert yang mudah dan cepat? 

Saya cadangkan aktiviti membakar muffin. Ia mudah, cepat dan sedap. Bertambah mudah lagi kerana campuran tepung muffin memang sudah disediakan dan mudah didapati di kedai bahan kek. Kini anda tidak perlu lagi membancuh dan menyukat tepung muffin sendiri. Apa yang anda perlukan hanya minyak,  telur dan tepung muffin.

Walaupun muffin dan kek agak serupa kerana kedua-duanya perlu dibakar didalm oven tetapi sebenarnya ada perbezaan ketara antra keduanya. Perbezaan yang paling utama adalah muffin datang daripada keluarga roti. Sebab itu muffin tidak memerlukan 'yeast'.

Satu lagi perbezaan ketara adalah rasa muffin yang tidak terlalu manis. Kek pula manis ditambah dengan krim dan hiasan warna-warni yang beraneka corak. Muffin pula lebih ringkas tanpa hiasan tetapi lebih sihat kerana mengandungi kekacang, cokelat atau buah.
Cokelat cip muffin puffin
My love hi hi
Bagi saya perbezaan yang paling tidak boleh dilupakan adalah bau muffin yang baru dimasak. Semerbak dan menyelerakan. Walaupun muffin idealnya dimakan sebagai sarapan tetapi apabila sudah terbau sahaja muffin... siang, malam, pagi dan petang bukan lagi ukuran hehe. Seperti biasa my favourite 'Double choc Muffin'.  

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...