"Any colour - so long as it's Chocolate"

Tuesday, May 10, 2011

Larangan Cokelat di Sekolah; Wajarkah?

Baru-baru ini kita digemparkan dengan pendedahan masalah obesiti pelajar Malaysia. Kemuncaknya Menteri Kesihatan Dato Seri Liow Tiong Lai mengambil beberapa langkah drastik antaranya meng'haram'kan penjualan cokelat di sekolah. Walaupun isu ini masih lagi menjadi perdebatan persoalannya adakah ia wajar?

Tidak dinafikan cokelat sememangnya makanan berkhasiat. Ia telah disahkan oleh pelbagai hasil kajian saintifik dan diperakui oleh pakar pemakanan. Sekali imbas tindakan pengharaman cokelat di sekolah memang tidak wajar dan patut ditentang habis habisan!
Namun jika kita berpijak dibumi nyata dan mengkaji jenis cokelat yang dijual disekolah maka kita pasti bersetuju dengan tindakan Kementerian tersebut. Lets be frank, rata-rata cokelat yang dijual di sekolah bukanlah daripada jenis yang berkualiti. Cokelat ini boleh dikategorikan sebagai jajan yang dijual pada harga rendah dengan kandungan cokelat yang sangat minimum.
 
Lambakan junk food di sekolah
Sukacita saya ingatkan bahawa kajian mendapati cokelat yang menyihatkan adalah 'dark chocolate ' yang sememangnya mengandungi 70% koko. Malangnya dark chocolate tidak dijual di sekolah. Cokelat susu yang menjadi kegemaran pelajar jelas mengandungi kandungan gula yang tinggi. Ia menggemukkan dan tidak menyihatkan langsung. Cut it short, Choc Fuzee support the ban!

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...