"Any colour - so long as it's Chocolate"

Wednesday, March 9, 2011

Hari Wanita Sedunia ke-100: Peranan anda?

Sejak era modernisasi di awal kurun ke-20 wanita mula memainkan peranan penting didalam membangunkan industri dunia. Bermula dengan hanya tuntutan tempat kerja yang lebih terbela di dalam industri pembuatan tekstil di Jerman dan Rusia ia merebak kepada tuntutan hak mengundi dan memegang jawatan.

Hari Wanita Sedunia mula diiktiraf secara rasmi pada 1911 apabila berjuta wanita berarak di Austria, Denmark, Jerman dan Switzerland menuntut hak mengundi, memegang jawatan di dalam kerajaan dan menentang diskriminasi. 
 
Sambutan Hari Wanita Sedunia Tahun 2011 sangat penting untuk kita hargai dan terus memperjuangkan hak. Kita perlu insaf dengan kelebihan yang dinikmati berbanding dengan  rakan wanita kita di Turki yang diancam dengan 'hak untuk dibunuh atas dasar mencemar maruah keluarga' (honour killing). Kita juga bebas bersuara berbanding dengan wanita di Ivory Coast yang dibunuh apabila berarak menentang Presiden. 

Wahai rakan blogger sekalian saya ucapkan selamat 'Hari Wanita'. Setiap kita adalah individu penting didalam masyarakat dunia dan keluarga. Sedar potensi dan peranan anda. Berbanggalah dengan setiap sumbangan secara langsung kepada keluarga dan tidak langsung kepada negara dan dunia. Nikmati minat anda pada cokelat. 

 "Enjoy every little bits of life with a combination of sweet and bitter chocolate." 

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...