"Any colour - so long as it's Chocolate"

Thursday, March 3, 2011

Chocolatier; Cita-cita ku

Sibuk nampak...
Acap kali perkataan 'chocolatier' disebut tanpa kita sedari betapa tinggi maksudnya. Chocolatier didefinasikan sebagai pengadun/ pembuat makanan hiasan (confectionery) khusus menggunakan cokelat. Beliau adalah tukang masak (chef) profesional yang mahir dalam bidang cokelat.  

Ia berbeza dengan pengilang cokelat seperti Cadbury yang hanya memproses cokelat daripada biji koko. Pengilang membuat cokelat dalam kuantiti yang besar tanpa nilai seni manakala seseorang Chocolatier mereka-cipta cokelat dalam kuantiti kecil namun berseni. 

Its crawling! Its alive!
Cun n Simple
Hasil tangan Choclatier bersifat artistik dan kreatif agar dapat menarik perhatian dan membangkit selera penggemar cokelat. Keindahan seni dan kemahiran menghias serta mengadun campuran  rasa cokelat adalah penentu nilai komersial sesuatu cokelat. Ringkasnya Chocolatier adalah chef cokelat yang mahir dalam menentukan kombinasi rasa dan rupa cokelat. Setelah seseorang chocolatier menguasai kemahiran artistik cokelat beliau boleh diiktiraf sebagai 'Master Chocolatier'.

Ketahuilah bahawa cita-cita memahirkan diri membuat cokelat home-made melayakkan anda mendapat gelaran 'Chocolatier'. Siapa tahu satu hari nanti anda mampu menjadi 'Master Chocolatier'. Tiada yang mustahil.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...